Logo Mysicoach

9 דברים שלמדתי מהביטלס

מה למדתי מהביטלס?

לא מזמן פצחתי בהאזנה שיטתית לכל שירי הביטלס.

עשיתי את זה כדי להשכיל את עצמי ולנסות בצורה שיטתית ללמוד משהו מהביטלס.

קניתי ספר מילים ואקורדים שמרכז את כל השירים שהלהקה הוציאה מהראשון ועד האחרון ופשוט התחלתי להאזין. ניסיתי להאזין בצורה מרוכזת ככל האפשר. המילים של השירים היו מולי, הגיטרה עליי ואני פשוט מאזין מנגן וקורא באותו זמן. זה לקח כמה ימים וכמובן שלא עשיתי את זה ברצף אלא שזרתי את זה בתוך מה שאני גם ככה עושה ביומיום אז לקח כמה ימים אבל הצלחתי לסיים בהצלחה.

כילד, נער ובוגר, מעולם לא נדבקתי בחיידק של הביטלס. העדפתי מוסיקה הרבה יותר מחוספסת כמו מטאליקה, גאנז אנד רוזס, דרים טיאטר ועוד. אבל ברורה לי ההשפעה האדירה שהייתה ועודנה לביטלס על עולם המוסיקה ולכן היה לי חשוב ׳לעשות סיבוב׳ על המוסיקה שלהם.

מה שעשיתי בפרויקט ההאזנה / נגינה / למידה הזה, אני מאד ממליץ לכם גם לעשות. לא בהכרח עם הביטלס, אלא בכלל, לתפוס נושא מסוים ופשוט לחקור אותו. בלי סיבה גדולה. פשוט לצאת למסע השכלה עצמית כזה. ברוב המקרים, מצאתי שזה מרחיב את הדעת, מלמד מאד ומעורר מחשבה. שלא לדבר שזה מאד משפר אותך אם אתה גם מנגן את כל השירים שאתה שומע. אתה נתקל באקורדים חדשים, פוזיציות חדשות, סאונדים, עיבודים ועוד שפע רשמים שמתווספים להכרה שלך.

אז מה למדתי?

1. 30-40 אחוז מהשירים שלהם, הם כל מיני ׳שטויות׳. ״אני אוהב אותך, את אוהבת אותי״ וכו׳. מלודיות פשוטות, מוסיקת פופ פשוטה ובנאלית, מהלכים הרמוניים רגילים ושחוקים שלא מחדשים כלום. חשוב לציין, שזה נעשה בחן נעורים מסוים, אבל עדיין, די שטויות.

2. מצד שני, סביב 60 אחוז משירים, הם שירים ממש טובים. הרמוניות יפות, מלודיות מעניינות, שירה וקולות שניים מאד יפים. עיבודים מאד יפים של ג׳ורג׳ מרטין בין היתר.

3. המון שירים קצרצרים! שתי דקות וכמה שניות בלבד. יחד עם זאת, התחושה שלי כמאזין היא דווקא של יעילות מסוימת. כאילו הגישו לי את השיר נטו, בלי הברוטו. הנה מנה ראשונה, הנה עיקרית והנה קינוח ולהתראות. שזה בעיני מגניב. עוד להקה שיצרה שירים קצרים ומצוינים היא גרין דיי. אם בא לכם לכו לשמוע את האלבום ״Dookie” של גרין דיי. אהבתי.

השירים הארוכים יותר הם בעלי מוטיבים אקספרימנטליים פסיכודליים למיניהם.

4. לרוב, הטקסטים של השירים שלהם מאד פשוטים. לא מי יודע מה מורכבים או פיוטיים. לא מתוחכמים במיוחד.

5. יש לא מעט שירים בעלי אופי פסיכודלי / ניסיוני, אבל ברובם יש נרטיבים או מוטיבים מוסיקליים שמאד עובדים טוב והופכים ליצירה שלמה וקוהרנטית. דוגמאות בולטות: לוסי אין דה סקיי, סטרוברי פילדס פור-אבר, יילו סאבמרין. פשוט שירים טובים.

6. מבחינת הנגינה, כלומר אם להביט על הביטלס ממשקפיים של יכולות נגינה בכלי הנגינה שלהם, אין שם נגינה וירטואוזית בכלל. הרוב מאד מאד פשוט. זה לא אומר שזה לא יפה. יש לא מעט חכמה בלדעת לנגן בדינאמיקה הנכונה את הצלילים והמנגינות בתיאום ואנרגיה מדויקת. רק מציין שאף אחד מהם הוא לא מה שהיינו קוראים לו ׳נגן-על׳. הוא כולם ׳סבבה׳ לגמרי. אבל בעיני זה אחד מסודות הקסם של השירים שלהם, שהם מאד זכירים, נחרטים בקלות בזכרון. חלק מהשירים זה כמעט כמו שירי ילדים.

הפשטות והנגישות של השירים הופכת אותם לקלים להפצה גלובאלית. קשה לשים את האצבע בדיוק על מה הופך את השירים לכאלו, אבל העובדה היא שהביטלס היו הלהקה הראשונה שהפכה לתופעה כלל עולמית. עם מעריצים מכל רחבי תבל. כנראה שמשהו שם הצליח לנגוע בקהל מאד רחב.

7. הביחד. לעומת אמנים מהתקופה ההיא כמו ג׳ימי הנדריקס, אריק קלפטון ועוד אמנים שהם יותר סוליסטים, הביטלס היו רביעייה שהשילוב הזה שלהם יצר תרכובת ייחודית. הם יצרו ביחד והיו יחידה אחת מגוונת ומעניינת. אני בטוח שהיו מי שבלטו יותר כמו פול מקרטני וג׳ון לנון, אבל עדיין צריך לראות בהם להקה אחת. תוצאה של השילוב בין בדיוק אותם ארבעה אומנים. כמו שבדיאניי הגנטי של ילד, נמצאת תרכובת גנים ייחודית לו שאין עוד אדם שהוא בדיוק כמוהו בעולם.

העובדה שהם שרים בקולות הרמוניים, קול ב׳ וקול ג׳ כמעט בכל שיר, היא גם מיוחדת. אף אחד הוא לא לוקח את ההובלה בצורה משתלטת. 

8. הסאונד. יחסית מאד פשוט. לגיטרות יש סאונד מאד ׳דיירקט׳. כאילו חיברו אותן ישירות לקונסולה. אולי מגברים בקטנה, אבל לרוב סאונד מאד פשוט. תופים יבשים, בס פשוט. תחשבו למשל על להקה כמו פינק פלויד (אמנם מתקופה יותר מאוחרת אבל עדיין). כמה ריברב, קורוס, דיליי ועוד מלא אפקטים על הנגינה. שוב, לא מדובר במה יותר יפה כי אין דבר כזה, זו אומנות. רק מעניין לציין את זה. לרוב, שירי הביטלס מאופיינים בסאונד מאד פשוט ולא מתיימר. עולה בי התהייה שאולי זה רק עזר לשירים, בכך שהדגש בהאזנה הוא לא על פירוטכניקה ופעלולים מוסיקליים, אלא המנגינה וההרמוניה הן שמדברות.

9. חומר מעולה לתלמידים לנגינה. יש שפע של שירים של הביטלס שאפשר ללמד תלמידים. בגלל הפשטות היחסית של השירים, יחסית קל ללמד אותם. שירים כמו: let it be, here comes the sun, עולים במחשבה.

לסיכום, אני חושב שהבילטס זוכים עד היום להחשב כלהקה הטובה ביותר בכל הזמנים, מסיבה טובה

רוב האמנים, ייקחו בשתי ידיים מצב בו אלבום שיצרו מכיל בתוכו להיט אחד גדול. שניים או שלושה להיטים גדולים זה כבר אלבום ממש מצטיין. אבל לביטלס יש בכל אלבום שלהם כמעט 6-7 שירים שהם להיטי על. שזה יחס פשוט מדהים עבור יוצר. הרבה יותר גבוה מהממוצע. 

כמה מילים עליי:

מורה לגיטרה קרוב ל-20 שנה.

גיטריסט הפקות מנוסה, יצא לי לנגן בבמות הגדולות ביותר בארץ ועם מיטב האמנים.

בעל ערוץ היוטיוב: ׳ככה לומדים גיטרה׳ עם מיליוני צפיות ולמעה מ-15 אלף מנויים לערוץ.

London,,united,kingdom.,beatles,abby,road,illustration,on,pink,background.

שתפו לחברים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואטסאפ
שיתוף במייל

תפריט נגישות